سفارش تبلیغ
صبا ویژن
او خواهد آمد

وظایف اجتماعی زنان در دوران غیبت

دوشنبه 87 دی 2 ساعت 10:7 صبح

وظایف اجتماعی زنان در دوران غیبت امام زمان (عج) و خصوصیات جامعه امام زمان (عج)

وظایف و مسئولیتهایی در دوران غیبت امام زمان بر عهده شیعیان قرار گرفته که برای حفظ خود و جامعه خود و مهیا نمودن آن برای ظهور حضرت بقیة الله ارواحنا فداه بسیار مفید و مؤثر است و اهمیت این وظایف بحدی است که در روایات بسیار تأکید شده لذا هرگاه زنان یا مردان به وظایف و مسئولیتهایی که بر عهده شان گذاشته اند عمل نمایند و پایبند به آن باشند، این اشخاص بس با ارزشتر و پراهمیت تر از مسلمان صدر اسلام خواهند بود که محضر پیامبر اکرم (ص) را درک کردند چنانکه حضرت رسول خدا (ص)، در جمع اصحابشان فرمودند:

 وظایف و مسئولیتهایی در دوران غیبت امام زمان بر عهده شیعیان قرار گرفته که برای حفظ خود و جامعه خود و مهیا نمودن آن برای ظهور حضرت بقیة الله ارواحنا فداه بسیار مفید و مؤثر است و اهمیت این وظایف بحدی است که در روایات بسیار تأکید شده لذا هرگاه زنان یا مردان به وظایف و مسئولیتهایی که بر عهده شان گذاشته اند عمل نمایند و پایبند به آن باشند، این اشخاص بس با ارزشتر و پراهمیت تر از مسلمان صدر اسلام خواهند بود که محضر پیامبر اکرم (ص) را درک کردند چنانکه حضرت رسول خدا (ص)، در جمع اصحابشان فرمودند:

بعد از شمار گروهی بیایند که برای یک نفر از آنان به اندازه پنجاه نفر از شما اجر و مزد منظور گردد.
عرض کردند: ای رسول خدا! ما در جنگهای «بدر» و «احد» و«حنین» در کنار شما بودیم و در راه خدا جنگ ها کردیم و قرآن در زمان ما نازل شد.

پیامبر فرمود: اگر مشکلات و سختی های که برای آنها پیش می آید و آنان در مقابل، پایدرای و مقاومت می ورزند، برای شما پیش می آمدع نمی توانستید مانند آنها پایدار و ثابت قدم باشید.
و در روایت دیگری پیامبر اکرم به حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند:

بزرگترین مردم از جهت یقین، افرادی هستند که در آخرالزمان می آیند زیرا آنها پیامبر خدا را ندیدند و درک نکردند و همچنین حجت خدا (و امام زمانشان) در غیبت بسر می برد، ولی آنها به خطوط ترسیم شده بر کاغذ ایمان می آورند.

خلاصه اینکه در ایام غیبت و دوری از امام عصر زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند باید نقش سازنده ای داشته باشند و بدانند که آنها نیز موظفند دوش به دوش مردان برای زمینه سازی ظهور امام زمان تلاش عمیق و پی گیر و خستگی ناپذیر بنمایند.

لذا زنان ما نباید در مقابل وظای مهم فردی و اجتماعی از خود سستی یا بی تفاوتی نشان دهند بلکه وظایفی که بعضی از آنها در این نوشته اورده شده است با جدیت کامل عمل کنند و با هر فساد و تباهی مبارزه کنند و با عمل و تزکیه نفس خود را از منتظران واقعی حضرت بقیة الله ارواحنا فداه قرار دهند. و بر ایمان و صراط مستقیم دین پایدار و مقاومت ورزند تا مصداق کلام گوهر بار پیامبر اکرم (ص) گردند.

حکایت
مرحوم شهید دستغیب نقل می کند که در چند سال قبل خانم محترمه و علویه ای که مداومت بر نماز جماعت مسجد جامع داشته به بنده گفت مدتها است که بجدم صدیقه طاهره فاطمه زهرا برای نجاتم متوسل شده ام تا اینکه شب گذشته در عالم رؤیا آن حضرت را دیدم عرض کردم: بی بی ما زنان چه کنیم که اهل نجات باشیم؟

فرمود: شما زنان به شش چیز مواظبت کنید تا اهل نجات شوید. و من غفلت کردم از پرسش آن شش چیز و از خواب بیدار شدم حال شما بگوئید آن شش چیز کدام است؟

بنده به نظرم رسید که در قرآن مجید آخر سورة الممتحنة وظایف زنان و شروط پذیرفته شدن بیعت آنها با رسول خدا را بیان فرموده است.

سپس به آیه 12 از سوره مزبور مراجعه نموده و شماره کردم، دیدم شش چیز است به آن علویه تذکر دادم که قطعاً مراد حضرت صدیقه کبری همین شش چیز است و برای اینکه زنان مسلمان وظایف خود را بدانند آیه مزبور با مختصر ترجمه ای نقل می گردد.

یا ایها النبی اذا جائک المؤمنات یبایعنک علی ان لایشرکن بالله شیئاً و لایسرقن و لایزنین و لا یقتلن اولادهن و لا یأتین ببهتان یفترینه بین ایدیهن و ارجلهن و لا یعصینک فی معروف فبایعهن و استغفرلهن الله ان الله غفور رحیم.

یعنی ای پیغمبر چون زنان مؤمنه پیش تو آِند و بخواهند که با تو بیعت کنند، باید عهد ببندند که شش چیز را ترک کنند

(اول) آنکه برای خدا هیچ چیز را شریک قرار ندهند.

(یعنی در ذات و صفات و افعال و عبادت به تفصیلی که در کتاب گناهان کبیره است)

(دوم) لایسرقن: دزدی نکنید، از مال شوهران و اغربایشان و از هر کس دیگر.

(سوم) لایزنین: زنا نکنند.

(چهارم) لایقتلن اولادهنّ؛ فرزندان خود را نکشند(و از کشتن فرزند سقط جنین، بلکه ماده تکوین بچه است یعنی نطفه و علقه و مضغه که سقط آنها هم حرام و موجب دیه است بتفصیلی که در کتاب گناهان کبیره است.

(پنجم) لایأتین ببهتان؛ یعنی بهتان و دروغ از پیش دست و پای خود نبافند و بر کسی نبندند مانند اینکه بچه ای را از سر راه بردارد و بگوید آنرا زائیده ام و فرزندم هست و مانند اینکه زنان پاکدامن را قذف کنند و بهتان زنا بر آنها ببندند و بطور کلی هر بهتانی را باید ترک کنند.

(ششم) لایعصینک؛ و ای محمد (ص) مخالفت تو را نکنند در هر چیز بآن فرمان دهی مانند: نماز و روزه، حج، زکوة، و ولایت و مانند لزوم اطاعت از شوهر و پرهیز از نظر و لمس با اجنبی و غیره.
فبایعنّ؛ یعنی پس با این زنان بر شرط هائیکه گفته شد بیعت کن و بر ایشان از خدا آمرزش خواه که خدا آمرزنده و مهربانست.


خصوصیات جامعه امام زمان(عج)


امام زمان(عج)، جامعه‏اش را بر این چند پایه بنا می‏کند:


اول بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه‏های ظلم و طغیان؛ یعنی، در جامعه‏ای که در زمان ولی عصر - صلوات الله علیه - ساخته می‏شود، باید ظلم و جور نباشد؛ نه این‏ که فقط در ایران نباشد، یا در جوامع مسلمان‌نشین نباشد، در همه دنیا نباشد. نه ظلم اقتصادی و نه ظلم سیاسی و نه ظلم فرهنگی و نه هیچ گونه ستمی در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتی و تبعیض و نابرابری و زورگویی و گردن کلفتی و قلدری از عالم ریشه کن بشود.

دوم: خصوصیت جامعه ایده آلی که امام زمان (صلوات الله علیه) آن را می‏سازد، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است؛ هم اندیشه علمی انسان و هم اندیشه اسلامی انسان؛ یعنی، در دوران ولی عصر(عج) شما باید نشانی از جهل و بی سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالم پیدا نکنید. آن ‏جا مردم می‏توانند دین را به درستی بشناسند و این همچنانی که همه می‏دانید، یکی از هدف‏های بزرگ پیامبران بود که امیرالمؤمنین (صلوات الله و سلامه علیه) این را در خطبه نهج البلاغه شریف بیان کرده است: (و یثیروا لهم دفائن العقول.‏)


در روایات ما وارد شده است که وقتی ولی عصر(عج) ظهور می‏کند، زنی در خانه می‏نشیند و قرآن را باز می‏کند و از متن قرآن، حقایق دین را استخراج می‏کند و می‏فهمد؛ یعنی چه؟ یعنی آن‏قدر سطح فرهنگ اسلامی و دینی، بالا می‏رود که همه افراد انسان و همه افراد جامعه و زنانی که در میدان اجتماع هم بر فرض شرکت نمی‏کنند و در خانه می‏نشینند؛ آنها هم می‏توانند فقیه باشند، دین شناس باشند. می‏توانند قرآن را باز کنند و خودشان حقایق دین را از قرآن بفهمند و شما ببینید که در جامعه‏ای که همه مردان و زنان در سطوح مختلف، قدرت فهم دین و استنباط از کتاب الهی را دارند، این جامعه چقدر نورانی است و هیچ نقطه‏ای از ظلمت در این جامعه دیگر نیست. این همه اختلاف رویه، دیگر در آن جامعه معنایی ندارد.


خصوصیت‏ سومی که جامعه امام زمان(عج)، جامعه مهدوی دارا هست، این است که در آن روز، همه نیروهای طبیعت و همه نیروهای انسانی، استخراج می‏شود. چیزی در بطن زمین نمی‏ماند که بشر از آن استفاده نکند. این همه نیروهای معطل طبیعی، این همه زمین‌هایی که می‏تواند انسان را تغذیه کند؛ این همه قوای کشف نشده (مانند نیروهایی که قرن‏ها در تاریخ بود؛ مثلا نیروی اتم، نیروی برق و الکتریسیته، قرن‏ها بر عمر جهان می‏گذشت و این نیروها در بطن طبیعت‏ بود؛ اما بشر آنها را نمی‏شناخت، بعد یک روزی به تدریج استخراج شد) همه نیروهای بی شماری که از این قبیل در بطن طبیعت هست، در زمان امام زمان(عج) استخراج می‏شود.

جمله دیگر و خصوصیت دیگر این است که محور در دوران امام زمان(عج)، محور «فضیلت و اخلاق‏» است. هر کس دارای فضیلت اخلاقی بیشتر است، او مقدم‌تر و جلوتر است. حالا اگر به آیات و روایات مراجعه بکنید (که البته محققین و متتبعین مراجعه‏کرده‏اند) خصوصیات بیشتری را هم پیدا می‏کنید.

حالا همین چهار خصوصیت: «جامعه‏ای که در آن نشانی از ظلم و طغیان و عدوان و ستم نیست‏»؛ «جامعه‏ای که در آن اندیشه دینی و اندیشه علمی انسان‏ها در سطح بالا است‏»، «جامعه‏ای که در آن همه برکات و همه نعم و همه نیکی‏ها و زیبایی‏های عالم بروز می‏کند و در اختیار انسان قرار می‏گیرد» و بالاخره «جامعه‏ای که در آن تقوا و فضیلت و گذشت و ایثار و برادری و مهربانی و یک رنگی اصل و محور است‏»، یک چنین جامعه‏ای را شما در نظر بگیرید. این همان جامعه‏ای است که مهدی موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاریخی دیرین ما - که هم اکنون در زیر همین آسمان و بر روی همین زمین زندگی می‏کند و در میان انسان‏ها هست - به وجود خواهد آورد و تامین خواهد کرد



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : منتظر کوچک | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    عصمت ولی امر مسلمین در کلام امام رضا(ع)
    فاطمه یعنی تمام عاشقی...
    به یاد لحظه تحویل سال پارسال
    هوای تو
    گفتگویی با خدا
    [عناوین آرشیوشده]